Przejdź do głównej zawartości

Wpływ człowieka na ekosystem

 Chciałabym w tym wpisie poruszyć dość ważny uważam w tych czasach temat czyli o wpływie człowieka na nasz ekosystem. Jest to uważam oprócz tego, że ważny temat to też mam wrażenie na ,,czasie’’. Coraz więcej osób porusza ten temat i słusznie, ponieważ nasza ingerencja i zagrożenia jakie to właśnie wprowadza człowiek niszczy naszą planetę. Tereny które zagospodarowuje człowiek sprawia, że coraz więcej roślin i zwierząt ginie na rzecz:

  • Rozwoju przemysłu
  • Budowania kopalń
  • Zastępowania nauturalnego ekosystemu sztucznym
  • Chemizacji rolnictwa
  • Budowania dróg i autostrad
  • Niekontrolowanego łowiectwa
  • Skażenie środowiska

Mówiąc a w zasadzie pisząc wprost jest to zanieczyszczenie gleby, wód i powietrza substancjami które są silnie trujące, przez co wywołują szereg niekorzystnych zmian u organizmów żywych.

Metale ciężkie tj. rtęć niszczy układ nerwowy, powoduje zaburzenia wzroku, koordynacji ruchowej a nawet śmierć. Ołów niszczy układ nerwowy i pokarmowy, powoduje porażenie mięśni. Minerały które nam zagrażają to np. azbest osadza się on w płucach, może prowadzić do nowotworów właśnie płuc. Gazy które mogą być dla nas groźne to dwutlenek siarki który powoduje podrażnienie układu oddechowego, lub tlenek węgla który uniemożliwia transport tlenu przez krew. Ten temat jest akurat dość mocno poruszany w świecie ponieważ w niektórych budynkach mamy piecyki gazowe, które są najczęściej w naszych łazienkach. Jest to tzn. cichy zabójca, ponieważ nie można go zobaczyć jak i wyczuć jego zapachu. Sama jestem posiadaczem takiego piecyka i zawsze od kiedy tylko pamiętam rodzice mnie przestrzegali przed niebezpieczeństwem jakie on stwarza. Mamy zamontowany czujnik, który wykrywa owy gaz i muszę przyznać, że póki nie zamontowaliśmy go nie zdawałam sobie sprawy jak bardzo jest to groźne dla naszego zdrowia a nawet życia. Opowiem krótką historię z tym związaną. Po zamontowaniu czujnika zobaczyliśmy, że coś jest nie tak. Cały czas nawet przy myciu rąk, które nie trwa długo czujnik piszczy. Na początku myśleliśmy, że może trafił nam się wadliwy, więc tata pożyczył drugi od naszej rodziny żeby to sprawdzić. Okazało się, że czujnik działa dobrze i to z piecykiem jest coś nie tak. Oczywiście zareagowaliśmy natychmiastowo i zaczęło się sprawdzanie co ostatecznie zakończyło się wymiana piecyka na nowy i sprawdzeniem wentylacji. Teraz nie ma już tego problemu, ale czujnym trzeba być zawsze. Są to nie duże koszta, by zakupić taki czujnik, a może okazać się zbawienne.



                                                                 https://image.ceneostatic.pl/data/products/60532538/i-kidde-czujnik-czadu-5dco.jpg

Chciałabym załączyć też zdjęcie tabelki która pokazuje stężenie jakie może być dla nas groźne i to jakie objawy mogą u nas wywołać i na jakie trzeba zwrócić uwagę.


                                               https://www.antybandyta.pl/images/czujniki/tlenek-wegla-czad-tabelka.gif

Chciałbym tylko zaznaczyć, że te liczby naprawdę potrafią szybko rosnąć i sama byłam tego świadkiem.

Idąc do kolejnej części na jaka chciałam zwrócić uwagę jest zanieczyszczenie wód. Woda jest surowcem z którego korzysta wiele gałęzi przemysłu. Zanieczyszczenie rzek i jezior następuję na skutek wpuszczenia do nich ścieków miejskich czy przemysłowych. Żeby ocenić czystość wody bierzemy pod uwagę kilka czynników tj. przejrzystość, barwę, zapach, pH, czy obecność mikroorganizmów. Obecnie za najbardziej zanieczyszczone wody a w zasadzie rzeki w Polsce należą Odra, Wisła, Nysa Łużycka, Barycz, czy Brynica.

Zanieczyszczenie powietrza. Do zanieczyszczeń powietrza należą dwie takie grupy, które można podzielić na naturalne czyli pochodzące z rozkładu materii organicznej, wybuchu wulkanów czy też pożarów. Sztuczne powstałe na skutek działalności człowieka: pyły, gazy, dymy, pyły radioaktywne. Mówiąc o zanieczyszczeniach pyłowych czy gazowych są one szczególnie niekorzystne dla roślin ze względu na to, że zatykają aparaty szparkowe, pokrywają nieprzenikliwą warstwą pyłu liście i igły, wnikają do wnętrza liści i niszczą chrolofil.

Zanieczyszczenia gleby. Gleba jest bardzo ważnym elementem środowiska, gdyż tworzy naturalne siedlisko życia roślin i zwierząt. Przyczyny niszczenia gleby to m.in. niewłaściwa gospodarka rolna i leśna, polegająca na wyjałowieniu lub przenawożeniu gleby, erozja gleby, czyli wymywanie lub wywiewanie warstwy urodzajnej gleby, zanieczyszczenie gleby przez jej nadmierną chemizację, np.: środkami ochrony roślin pestycydami, zanieczyszczeniami atmosfery, zmniejszanie obszaru pól uprawnych z powodu inwestycji gospodarczych (budowa osiedli, dróg, zakładów przemysłowych).

Jeśli chodzi o wnioski jakie nasuwają się po tym wpisie mam tylko jeden. To człowiek w dużej mierze niszczy to co Ziemia nam daje. Znalazłam cytat z pewnego przemówienia woda plemienia Indian z roku 1885. Uważam, że powinno dać nam to trochę do myślenia.

„Każda część tej Ziemi jest dla mojego ludu święta.

Jesteśmy częścią tej Ziemi, a ona jest częścią nas.

Co dotknie Ziemię dotknie też synów tej Ziemi.”

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

W 80 dni dookoła świata

Długo zastanawiałam się czy opisać temat który chciałabym dzisiaj poruszyć. Moje niezdecydowanie wynikało z tego, że nie byłam pewna czy temat będzie odpowiadał, ale po namyśle stwierdziłam, że nawet jeśli temat tego wpisu będzie troszkę nietrafiony jest wart uwagi. Także dzisiaj nie będzie o pszczołach, kleszczach czy rodzajach kwiatów tylko o młodym człowieku, który zrealizował projekt podróżowania przez 80 dni bez przerwy. Posiada on kanał na YouTube na którym dokumentował swoją przeprawę. Przyznam, że oglądałam to z takim zaciekawieniem i wyczekiwaniem na kolejny odcinek żeby zobaczyć i dowiedzieć się jakie przygody towarzyszyły mu w danym czasie i jaką kulturę teraz nam przedstawi. Odcinki nie służą tylko rozrywce chociaż w dużej mierzę występuję tutaj dużo wstawek humorystycznych, ale też edukują. Pokazują kulturę, religię, zachowania i przyzwyczajenia jakie panują w odwiedzonych przez niego krajach. Przez ten czas odwiedził on między innymi: Arabię Saudyjską, Afrykę, Azję, Indie...

Tulipany

 Dzisiaj chciałabym napisać o kwiatach, a dokładnie tulipanach. Zacznijmy od początku tulipany zaczęto uprawiać już w starożytnej Persji. Do Europy Zachodniej zostały sprowadzone 1554r. przez ambasadora Imperium Osmańskiego na dworze Ferdynanda I. Jednak nie są to potwierdzone dane. Pewnym jest to, że tzw. Clusjus w 1573r. uprawiał je w ogrodzie botanicznym w Wiedniu, a w 1594r. sprowadził je do ogrodu botanicznego w Holandii. To właśnie ten rok jest uważany za początek rozwoju przemysłu tych właśnie kwiatów w Holandii. Tulipan jest rodzajem roślin cebulowych i należy do rodziny liliowatych. Opisując ten kwiat możemy powiedzieć tak: łodyga - sztywna, prosta, gładka lub owłosiona tylko u kilku gatunków i odmian jest rozgałęziona i wtedy tworzy kilka kwiatów. liście - Bezogonkowe, szerokie (jajowate lub eliptyczne, albo równowąskie - lancetowate). owoce - trójdzielne i trójkomorowe torebki, w których może znajdować się 100 nasion. część podziemna - jednoroczna cebula o jajowatym kszt...

Uczenie się - moje sposoby

 W dzisiejszym wpisie chciałabym poruszyć temat tego jak ja się uczę. Przez wszystkie lata nauki wypracowałam schemat, który zawsze się u mnie sprawdza i chciałabym się z wami nim podzielić. Może nie będą to w większości niespotykane sposoby, ale gwarantuję, że są praktyczne. A więc na początku napiszę, że jestem wzrokowcem co za tym idzie muszę mieć przejrzyste i kolorowe notatki. Najlepiej jakby były napisane odręcznie nie umiem się uczyć kiedy nie mam fizycznie kartki w ręku. Przed tym zanim przysiądę do nauki od zawsze musiałam mieć porządek bo inaczej nie mogłam skupić uwagi na tym, na czym powinnam. Może to banalne, ale przysiadając do nauki trzeba być wypoczętym. Wiedza szybciej i łatwiej wchodzi nam do głowy kiedy mamy świeżę spojrzenie na pewne rzeczy. Wyszczególniam i podkreślam najważniejsze informację żeby wiedzieć na czym muszę się skupić. Ucząc się w szkole niestety muszę przyznać, że w pewnym momencie wpadłam w rutynę i zaczęłam się uczyć wyznając zasadę 3xZ (zakuć, ...